onsdag 14 september 2011

Säsongen snart slut!

Ska jag göra ett försök här igen nu då.... när säsongen nästan är slut!?

Kan ju börja med lite sammanfattning av sommaren.

Stora delar av den blev mycket torr och varm här. Vi fick ca 25 mm regn under tre månaders tid. Varmt var det i växthusen så man fick tvinga sig in där och vattna, mer ville man inte göra där. Det tog nog ganska hårt på växterna, inte många som trivs i 50° värme. Särskilt i det nya växthuset där jag inte har droppbevattning ännu var det svårt att hinna med att vattna. Resultatet blev många tomater med pistillröta och när det väl blev lite svalare så dom växte bättre var det en massa tomater som helt enkelt sprack. Bra erfarenhet att få se hur det påverkas. Nu är droppbevattning inköpt även till det växthuset inför nästa säsong. Gurkorna klarade sig nog bättre även om plantorna växte väldigt långsamt och de slokade mest hela tiden. Det har ändå blivit mycket gurka, särskilt västeråsgurka.

Nu är alltså säsongen snart slut, stänger butiken 25 september. Sista veckorna har jag sänkt priset på alla kvarvarande växter till salu (se hemsidan). Det skulle vara skönt att minska lite på antalet som ska övervintras, har väldigt mycket pelargoner kvar och även perenner.

Hoppas också på bra väder framöver eftersom jag har en del idéer som jag skulle vilja göra något av. Har funderingar på en del nya planteringar, visningsrabatter, för perenner mm t ex.


Har tänkt använda pallkragar som kanter eftersom vi har gott om sådana och i dag har jag börjat måla några av dom. Svarta, tycker dom blev rätt fina.



Här kommer lite bilder från växthuset mm i sommar.


Inne i växthuset.



I butiken har grönsaksbordet varit ganska välfyllt i slutet av sommaren. 

 

 Ett par av de färdigplanterade krukorna.



 Några av årets sommarblommor i närbild.

 /Kristina




Inga kommentarer: