måndag 9 maj 2011

Omskolning och städning

Nu är det bara drygt en vecka kvar till jag öppnar butiken för säsongen. Jag kommer inte att känna att det är klart i tid! Finns massor mer att göra men man får väl göra så mycket man hinner.

I dag började jag med att packa en del sålda sticklingar som skulle skickas och sedan ringde jag och beställde jord från Hasselfors. Har inte så mycket bra jord till plantorna kvar men jag klarar mig nog till fredag eller måndag när det kommer nytt.

Efter det tänkte jag börja i växthuset på förmiddagen och hinna jobba ett par timmar innan det blev för varmt där men det var redan 28° när jag kom ut dit och efter en timme höll jag på att rinna bort. Hann i alla fall med att skola om lite mer tomatplantor och även lite pumpaplantor.


Här är en rad med de tomatplantor som är omskolade nu. Kan också nämna att jag fått en värmefläkt ute i det stora växthuset så nu törs jag ställa ut plantor där och har gott om plats.

På eftermiddagen gav jag mig i stället på de övervintrade perennerna. Det är mycket som inte klarat sig där i år tyvärr. Trodde de hade det bra under all den snö som var men tydligen inte, eller så är det så att det blev för blött när den skulle smälta, verkar som mycket har ruttnat. Tur att jag har sått ganska mycket nytt och jag ska även försöka hinna ta mycket sticklingar och plantor ganska omgående från de växter jag har i trädgården så de hinner bli något redan i sommar. Bra i alla fall att hinna städa perennavdelningen lite innan jag öppnar.

Fram på kvällningen när det svalnat lite igen blev det lite till pyssel i växthuset.


Tog bl a ut lite mer sådder inifrån huset. Här är det en massa gurkplantor som grott fort inne.

/Kristina

Inga kommentarer: