onsdag 13 april 2011

5 meter hög schersmin!

Vilket ställe jag varit på i dag! Ingen vanlig sommarstugetomt precis.

Visste att huset låg på en höjd och att jag skulle beskära ett par äppelträd och buskar, schersmin som blivit lite för stora, men inte så mycket mer. Tomten låg på ett berg, väldigt högt upp med en otrolig backe att köra upp för. Det var nästan lite otäckt att köra upp där, kändes som man skulle hasa ner igen. Väl där uppe fanns en trädgård som egentligen inte passade in alls på ett berg mitt ute i skogen. Väldigt mycket jobb var det nedlagt där, stenläggning, murar, fastgjutna utemöbler, och borrat genom berg för el till lyktstolpar mm och så en massa växter då. Det mesta var väl gjort för rätt länge sedan för det växte t ex en hel del mossa även på stenläggning och murar så det funkade rätt bra ändå mitt i skogen.

Det var nya ägare sedan några år tillbaka och de ville ha lite hjälp med vad som bör göras med växterna. Äppelträden var inget större problem att klippa alls, sedan kom vi till den där schersminen.


Jag har aldrig sett något liknande! Den, (eller de, det var nog två plantor från början) växte i ett hörn, en vinkel på huset, på en upphöjd plantering med mur utåt. De nådde en bra bit ovanför taket, de var säkert 5 meter höga, hängde ut och var ganska risiga. Jag sågade ned dom helt och låter dom börja om från början. Kunden undrade om de skulle växa en meter på en sommar och det tror jag säkert de gör. Det fanns något ettårsskott som jag klippte bort som var mer än metern så jag misstänker att det kommer spruta upp nya skott ur marken i sommar.

Klippte och sågade även i en del andra buskar och en del skulle kunden själv klippa efter att ha fått lite råd och tips om hur. Intressant var det att se och jag hoppas jag får komma dit igen någon gång.

/Kristina

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande! Har du vart tillbaka och sett hur det blev så här 1,5 år senare?
Jag har idag börjat ta ner lite på mina två doftschersminer som är ca 5 m vardera.
Det ser ut som metspön med några blad längst upp...
Finns det någon vits att vara lite "snäll" och ta ner dem i etapper för att få lite blommor nästa år? De är översållade med ljuvligt doftande blommor år efter år.
Tack och hej!
// Pia